Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Učitelem v mateřské škole
MAŘÍK, Tomáš
Tato bakalářská práce se zabývá pedagogy-muži ve feminizovaném předškolním vzdělávání. Teoretická část se zabývá osobností a osobnostními předpoklady učitelstva, dále uvádí do problematiky feminizace předškolního vzdělávání a jejích příčin, zabývá se také genderovou citlivostí v předškolním vzdělávání. Zaobírá se potřebností mužské autority, maskulinitou a také odlišností pedagogů a pedagožek v přístupu k dětem v mateřské škole. Praktická část je zpracována za použití kvalitativní metody, rozhovorů. Popisuje žitou zkušenost pedagogů-mužů v předškolním vzdělávání, analyzuje ji a interpretuje. Zabývá se tím, jak učitelé vnímají své postavení v mateřské škole, jak se cítí přijati společností a okolím.
Indukce a potenciální využití monosexních populací candáta candáta obecného (Sander lucioperca) v intenzivním chovu
ŠVEJDA, Pavel
Cílem této práce bylo indukovat monosexní populace candáta obecného metodou přímé maskulinizace a přímé feminizace za účelem změny pohlaví a vyhodnocení produkčních parametrů a tělesných indexů ošetřených skupin candátů. K přímé maskulinizaci byl použit 17 -methyltestosteron v dávce 30 nebo 50 mg.kg-1 po dobu 30 nebo 60 dní. K přímé feminizaci byl použit 17 -estradiol v dávce 30 mg.kg-1 krmiva po dobu 30 dní. K experimentu byli použiti jedinci candáta obecného o TL = 51,52 +- 4,19 mm a W = 1,23 +- 0,26 g, FC = 0,9 +- 0,3. V experimentu se pomocí přímé feminizace podařilo dosáhnout poměru pohlaví 98,3:1,7 % ve prospěch samic. Jedná se tak o první záznam téměř celosamičí populace, indukované pomocí 17 -estradiolu. Nejvyšší úrovně maskulinizace testovaných jedinců byla dosažena u skupiny vystavené 17 -methyltestosteronu v dávce 30 mg.kg-1 krmiva po dobu 60 dní. V této populaci bylo zjištěno 75 % jedinců s výskytem samčí pohlavní tkáně, ze kterých 21,7 % bylo tvořeno jedinci, jejichž testikulární sperma by bylo možné využít k produkci celosamičí populace. U skupin ošetřených 17 -methyltestosteronem po dobu 60 dní byla pozorována přítomnost "neomales" a intersexuálních (hermafroditních) jedinců. Experiment odhalil, že použití hormonů 17 -methyltestosteronu a 17 -estradiolu může dočasně způsobit růstovou supresi, a to zejména v období expozice jedinců těmto hormonům a krátce po něm. Letálně však na jedince v námi aplikovaných dávkách nepůsobí. Vyšší rychlost růstu samic candáta obecného nebyla v testu potvrzena. Samice ošetřené 17 -estradiolem nevykázaly vyšší hmotnostní přírůstky oproti kontrolní skupině. Významný rozdíl v dosažené finální hmotnosti nebyl pozorován mezi oběma pohlavími v kontrolní skupině na konci experimentu.
Feminizace školství v 70. a 80. letech
ZABRONSKÁ, Alena
Bakalářská práce bude hledat odpověď na otázku, jak byla feminizace základního a středního školství od 70. do 80. let reflektována ve veřejných a odborných diskusích. V úvodu práce popíšu fenomén feminizace školství v historické perspektivě českého prostředí. Zaměřím se především na to, jaké názory a představy převládaly o feminizaci školství za socialismu. Cílem mé práce je zodpovědět na otázky: "Za jak velký problém byla považována feminizace školství?", "Nakolik byla v dobových diskusích reflektována otázka, zda má feminizace vliv na vývoj a chování žáků?", "Jaké argumenty se v těchto diskusích uplatňovaly?", "Nakolik bylo zvyšování počtu žen mezi učiteli v dobových diskuzích považováno za součást ženské emancipace?". V práci budu vycházet především z dobových časopisů, ze kterých budu analyzovat jednotlivé rozhovory a články zmiňující feminizaci školství. Budu se opírat i o odbornou literaturu, která se na danou problematiku dívá z více úhlů a podrobně zaznamenává její vývoj v prostředí českého školství.
Důvody feminizace českého školství
DAVIDOVÁ, Lucie
Předmětem této bakalářské práce je nastínění genderové problematiky českého školství. První část se věnuje teoretickým vymezením pojmů pohlaví, genderové role a feminismus. Pro zpřehlednění situace, práce navazuje obecným pohledem na problematiku žen na pracovním trhu. Práce se dále zabývá historickým vývojem nevyváženého rozložení českých učitelů a učitelek, vznikem feminizovaných učitelských sborů a rozdíly v platových podmínkách žen a mužů. Obsáhlejší část textu se dále snaží odpovědět na otázky týkající se témat: "Proč je v českém školství stále více žen a muži tuto profesi neshledávají atraktivní?", "Je tento rostoucí trend problémem?", "Je tato profese uznávaná?". V neposlední řadě se práce zabývá genderovými stereotypy spojenými s prací učitelů a učitelek. Praktická část bakalářské práce poodhaluje názory studentů Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity na problematiku feminizovaného školství. K tomuto účelu byla využita metoda dotazníkového šetření. Závěrem práce je shrnutí a vyhodnocení zjištěných poznatků.
Prestiž učitelského povolání pohledem učitelů
Legezová, Erika ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
1 Anotace Bakalářská práce pojednává o prestiži učitelského povolání. Teoretická část je věnována specifikaci zásadních pojmů, kterými jsou: prestiž, prestiž profesí, sociální status a učitel. Dále charakterizuji učitelství jako plnohodnotnou profesi se zaměřením na profesní identitu učitele, nároky kladené na učitele, nejčastější problémy, se kterými se učitelé při výkonu svého povolání setkávají a náplň práce učitelů. V další kapitole popisuji jednotlivé elementy, které utvářejí a ovlivňují prestiž učitelského povolání. Praktická část je založena na dotazníkovém šetření, kterého se zúčastnili žáci a učitelé Základní školy Most, Václava Talicha 1855 a vedení strukturovaných rozhovorů s vybranými učiteli téže základní školy. Cílem výzkumu je určit, jak vnímají prestiž učitelského povolání žáci a učitelé vybrané školy. A také vyvodit a odůvodnit míru prestiže, kterou tomuto povolání žáci a učitelé na této škole přisuzují. Klíčová slova prestiž, povolání, učitel, sociální status, feminizace, základní škola, autorita, společenské ohodnocení, profesní sebevědomí
Feminizace činitelských jmen v současné francouzštině
Rytinová, Aneta ; Štichauer, Jaroslav (vedoucí práce) ; Loucká, Hana (oponent)
(česky) Cílem práce je testovat možnosti pro tvorbu ženských tvarů názvů povolání, titulů, hodností a funkcí, zkoumat na základě archivu francouzského a quebeckého deníku, jaký je vývoj určitých ženských tvarů a formou dotazníku zjistit, jaký je aktuální názor veřejnosti na toto téma. Výsledná čísla získaná z tisku jsou srovnána s hypotézami. Jsou vytyčeny konkrétní tvary, které zaznamenaly nejpřekvapivější četnost a vývoj. Také jsou zkoumány možné faktory ovlivňující výsledky. Záměrem výzkumu z dotazníku je porovnat výsledky v závislosti na pohlaví, věku a místě bydliště respondentů, celkově jejich výběr zhodnotit a zjistit, které tvary se dnes pro dané názvy povolání používají nejvíce. Pozornost je věnována také zasazení této problematiky do historického kontextu, pohledu frankofonních zemí a Francouzské Akademie.
Feminization of French profession words - sociolinguistic aspects
Zikmundová, Kateřina ; Štichauer, Jaroslav (vedoucí práce) ; Nádvorníková, Olga (oponent)
(česky) Otázka (ne)přechylování názvů povolání a titulů je celospolečenským tématem od 70. let minulého století, kdy na jazykový androcentrismus začala upozorňovat feministická hnutí. Smysl feminizace spočívá především v zajištění sociální viditelnosti žen, zvláště u žen ve vyšších pozicích. I přes překážky sociologického i lingvistického charakteru a kritiku odpůrců proces feminizace během uplynulých desetiletí značně pokročil a četné přechýlené formy se staly běžnými.
Motivace mužů k setrvání v profesi učitele na základní škole
Nulíčková, Lucie ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá muži - učiteli na českých základních školách. Jejím cílem je na základě dvanácti polostrukturovaných rozhovorů s učiteli z různých základních škol zanalyzovat motivace, které tyto muže vedou k setrvání v profesi, která se obecně nejeví pro muže jako příliš atraktivní - je tradičně spojována s nižším finančním ohodnocením, ne příliš vysokou společenskou prestiží a i z těchto důvodů je učitelství často označováno za "ženské povolání". Právě feminizace českého školství je dalším velkým tématem této práce. Ve spojitosti s tímto jevem jsou v rámci teoretické a dále i empirické části diskutovány jeho možné příčiny, důsledky, ale i strategie, které by do školství mohly nalákat více mužů a tím stávající situaci pozměnit. Klíčová slova: učitel, základní škola, motivace, profese, finanční ohodnocení, prestiž, feminizace, strategie
Věková a pohlavní struktura učitelů základních a středních škol v Česku mezi lety 2006-2016
Hanzlík, Radek ; Hulíková Tesárková, Klára (vedoucí práce) ; Kurtinová, Olga (oponent)
Věková a pohlavní struktura učitelů základních a středních škol v Česku mezi lety 2006-2016 Abstrakt Hlavním cílem této bakalářské práce je zhodnocení nejdůležitějších vývojových trendů věkové a pohlavní struktury učitelů základních a středních škol v Česku za roky 2006-2016. Nejprve je v práci představen systém českého školství a poté následuje analýza věkové a pohlavní struktury učitelů. V práci jsme použili několik ukazatelů: průměrný a mediánový věk, index stáří a index feminity učitelů na prvním a druhém stupni základních škol a středních škol. Na základě těchto ukazatelů jsme popsali stárnutí populace učitelů a feminizaci učitelské profese. Vypracovali jsme analýzu počtu absolventů pedagogických oborů vysokých škol a absolventů kurzů celoživotního vzdělávání se zaměřením na vzdělávání. Nakonec jsme popsali projekci počtu žáků základních a středních škol a vývoj počtu žáků na jednoho učitele za roky 2006-2016. Z projekce počtu potřebných úvazků učitelů základních a středních škol ve vztahu na předpokládaném počtu žáků jsme zjistili, že bude potřeba více pracovních úvazků učitelů. Klíčová slova: učitelé, věková struktura, pohlavní struktura, základní škola, střední škola, Česko, feminizace
Vliv mužské pedagogické role v předškolním vzdělávání a výchově
MRÁZOVÁ, Eliška
Cílem této bakalářské práce je hlubší porozumění dosud méně obvyklé pedagogické situaci, ve které je muž-učitel aktérem v prostředí předškolního vzdělávání. Dalšími dílčími cíli je zmapování a popis možných výchovných specifik a způsobů, kterými muž v mateřské škole charakteristicky výchovně působí. Cílem práce není zjištěná data generalizovat, ale rozpracováním kvalitativních případových studií otevřít možnou diskuzi nad některými tématy, které mohou být pro současné směřování předškolní pedagogiky a trendy výchovy aktuální. Praktická, výzkumná část bude kvalitativní sondou do prostředí mateřských škol, ve kterých muži působí. Po získání kvalitativních dat proběhne jejich analýza. Součástí výzkumu bude i deník výzkumníka, ve kterém bude zachycován sběr dat a vznikající metodologie v souladu s tímto typem výzkumu. Výzkumné šetření v praktické části práce je zaměřeno na pedagogy muže. Jejich postoje, názory, pocity, zkušenosti, a především objasnění otázky, proč muži v mateřských školách působí a jaká je jejich motivace. Součástí bakalářské práce jsou rozhovory s pěti mužskými pedagogy, které jsou zaznamenány na CD.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.